Sähkö

Yhdistys vastaa sähkönjakelusta mökkien ryhmäkeskuksiin (valkoinen kotelo mökin seinällä) asti. Siitä lähtien mökin sisäverkosta vastaa jokainen mökkiläinen itse.

Mökkiläinen vastaa myös oman palstansa alueella kaivamansa maakaapelin koskemattomuudesta. Etenkin palstojen rajoilla olevien vadelmapensaiden maahan lyötävien tukitolppien metalliset jalat voivat vaurioittaa sähkökaapelia.

Sähkötöitä saa tehdä vain sähköalan ammattilainen ja laajemmista sähkötöistä tulee toimittaa sähkötarkastuspöytäkirja yhdistyksen sähkötoimikunnalle. Sähköturvallisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomioita etenkin tulipalovaaran vuoksi, koska kyseessä on puiset mökit ja mökit ovat lähellä toisiaa

Yhdistyksen sähkötoimikunta toimii asiantuntijana alueen sähköasioissa (ks. yhteystiedot).

Palstojen välissä olevat vihreät sähkökaapit

Mökkien sähkönsyöttöä varten on palstojen rajalle asennettu vihreät "katujakokaapit". Näitä sähkökaappeja varten on alueen sähkösuunnitelmassa tehty tilavaraus, jossa kaappi on sijoitettu toiselle palstalle ja ovet aukeavat vastakkaisen palstan puolelle. Sähkökaappien ympäristön tulisi olla vapaana, eikä kaappiin kiinni ei saa laittaa mitään rakennelmaa, puita, multaa tai muuta maa-ainesta.

Vikavirtasuojien testaus

Oheisena on kuva mökin seinällä olevasta ”sähkö”- ryhmäkeskuksesta.

Jos teillä on kytketty jotkut (yleensä märkien tai ulkotilojen) pistorasiat vikavirtasuojan kautta:

• Kotelon kannessa on ohje vikavirtasuojien testauksesta.
  • Vikavirtasuojat 2 kpl löytyvät vasemmalta ylärivistä. Niiden ylälaidassa on musta puolikas- ympyräinen painonappi, jonka painaminen laukaisee vikavirtasuojan on-off kytkimen alas. Kytkin tulee sen jälkeen taas nostaa takaisin ylös.

Tehkää tämä toimenpide ohjeen mukaan, jotta käytössä olevat vikavirtasuojat pysyvät toimintakunnossa.

Palstojen välissä olevat vihreät sähkökaapit.
Vikavirtasuojien testaus.